I år kan Trapperingen smykke seg med 20 år i bransjen. I februar 2002 gikk seks tradisjonsrike trappeprodusenter sammen om å betjene det norske trappemarkedet. Sakte, men sikkert, har de sammen bygget seg opp til å bli en betydelig aktør, og har nå større markedsandel enn noensinne.
– Det har vært en positiv reise. De første ti årene var tøffest, og de siste ti årene har det egentlig bare gått en vei. Da har vi ligget på 10-15 % økning hvert år, og det er lagt et skikkelig godt grunnlag for å bygge videre, forteller Per Gunnar Rønningen. Han var daglig leder i Trapperingen fra starten og til 2019. Ved siden av å være styremedlem i Trapperingen, er han i dag også styreleder i to av medlemsfabrikkene.
Store ambisjoner
I 2019 varslet Per Gunnar Rønningen at han ville trappe ned. Espen Eriksen ble ansatt som ny daglig leder i november 2019. Året etter ble det ansatt salgs- og markedskoordinator i kjedeledelsen. –En dobling i administrasjonen tyder på satsing, smiler Espen. –Med ny giv og friskt gåpåmot er Espen i full gang med å utvikle Trapperingen videre.
– Trapperingen har nådd første milepæl i en langsiktig vekststrategi i 2021, da vi passerte 200 millioner kroner i omsetning. Vi har store ambisjoner, og vil fortsette å investere i medlemmene og markedet, for å sikre fortsatt vekst, sier Espen Eriksen, og legger til at Trapperingen tar markedsandeler hele veien.
–Målet er å fortsette å ta markedsandeler. Vi skal være ledende trappeleverandør i Norge, gjennom investering i Trapperingen sine medlemmer samt i markedet, sier han.
Trapperingens spede begynnelse
Per Gunnar mimrer tilbake til hvordan markedet var for 20år siden. Han jobbet som selger i det som i dag er Trapperingen Tre Trapp AS, og så hvilke utfordringer produsentene sto overfor. Det var vanskelig å være liten, og Per Gunnar sin opplevelse var at de ville ha et større konkurransefortrinn gjennom samarbeid.
– Utgangspunktet var veldig enkelt. Jeg skulle ut og selge for Tre Trapp. I den forbindelse var jeg i kontakt med Block Watne. Vi måtte bli prekvalifisert for å bli leverandør. Vi fikk til det, men måtte også være landsdekkende for å levere til boligprodusenten. Kjededannelse og sentralisering var på full fart, og jeg lagde et konsept som gjorde at vi kunne bli en nasjonal aktør. Løsningen var en trappekjede, sier Per Gunnar Rønningen.
Fabrikkene
Han satte seg ned og plukket ut bedriftene plassert rundtomkring i landet, og begynte å ringe rundt.
– Dette var tradisjonsrike fabrikker som var spredt geografisk, og som var interessert i og villige til å samarbeide om å markedsføre seg som Trapperingen, sier Per Gunnar.
Etter hvert var alle seks trappefabrikkene på plass, og konseptet ble presentert under en samling på Håholmen. Der signerte alle kjedeavtalen, og det ble sendt ut pressemelding om at kjeden var etablert.
Produksjonsbedrifter
Per Gunnar forteller at tilbakemeldingene i bransjen var så som så. –Vi ble dømt nord og ned da pressemeldinga gikk ut. Det var mange som ikke hadde tro på det. Til tider har det også være en krevende prosess og tøffe tak, innrømmer han. –Vi har måttet kjempe for hver eneste markedsandel både internt og eksternt. Men vi har stått i det, og resultatene har blitt veldig bra, sier han.
Kjedeavtale med kunde i 2004
I starten var det mye som skulle besluttes, som produktspekter, prisleie etc., og Trapperingen fikk felles innkjøpsavtaler på lakk, trevare og maling. Parallelt ble det jobbet ut i markedet.
– Første møte med Block Watne hadde vi den 29. april 2002, men den første kjedeavtalen fikk vi med Mestergruppen ved årsskiftet i 2004. Det var en milepæl. Den andre avtalen kom med Nordek året etter, forteller Per Gunnar.
Kjedeledelse som utfordrer
– Kjedefabrikkene har hatt en positiv reise og har alle opplevd både høyere omsetning og bedre inntjening. Med større kunder kreves det mer profesjonalitet, og service nivå må tilfredsstiller større samarbeidspartnere. Medlemmene har blitt utfordret av kjedeledelsen hele tiden, og det har gitt resultater. De har tjent mye penger, og har kunnet investere i nye fabrikker og trappestudio, forteller Espen.
Bedre enn planlagt
Kristian Innvær er styreleder i Trapperingen, og han har vært med helt fra starten. Han har fabrikk på Bømlo, og har derfor dekket trappemarkedet på Sør-Vestlandet. I dag har han også trappestudio i Bergen, Haugesund og Stavanger.
– Det har gått som planlagt og vel så det. Trapperingen har blitt et innkjøpssamarbeid, og vi samarbeider om produksjonsutvikling, produktutvikling og salg. Vi samarbeider tettere enn hva som var planen, og sånn sett har det gått rette veien. Noen trodde det var et blaff som gikk over, men vi har klart det i 20 år, smiler Kristian.
Utvikler hverandre
– Jeg har aldri sett meg tilbake, fortsetter Kristian.
–Arbeidet med Trapperingen har hatt stor verdi for meg, hver eneste dag. Vi utvikler hverandre, vi har mange og gode kolleger rundt oss, og vi har tilgang til et marked vi ikke ville hatt alene. I dag blir mye styrt fra kjedehold på innkjøp. Jeg hadde faktisk trodd at den utviklingen skulle gå enda raskere. Heldigvis ser vi at mange små trappefabrikker har klart seg godt, ettersom trapp er et komplisert produkt. Det er positivt for bransjen. For min egen del setter jeg pris på å være en del av et større system, sier han.
Folk vil ha dyrere trapper
Kristian forteller at trappemarkedet har forandret seg mye de siste årene.
– I 2007 lagde vi på Bømlo 1530 trapper og solgte for 20millioner. I 2021 lagde vi 656 trapper og hadde en omsetning på 37 millioner. Det vil si at volumet går ned og prisen opp.
– Hver trapp er dyrere, og den er mer påkostet, fortsetter Espen.
– Grunnen er at mulighetene har blitt så mange flere både når det gjelder materialbruk, lys i trinn, garderobeløsning under trapp etc., som ikke var en del av sortimentet for en del år siden. Produktutvikling er derfor en stor del av hverdagen i Trapperingen. Når kollegaer i trappefabrikker legger sammen sin kunnskap og erfaring kommer det mange gode løsninger ut av det, avslutter Espen.